IT-Centrum har ett planerat servicefönster som gäller för Tierp, Älvkarleby och Östhammars kommuner mellan 10.00-20.00 2024-02-17 och 2024-02-18.
Lördag: Påverkas system i Tierps kommun mellan 10-20 – Speciellt tidsfönster när Personalsystemen är nere = 10-14, för Tierpsbyggen 12-14).
Söndag: Påverkas system i Älvkarleby kommun mellan 10-20 – Speciellt tidsfönster för Treserva och TES = 10-13 .
Östhammar påverkas system från och till under båda dagarna mellan 10-20.
Vid behov så nås vi via ordinarie support telefonnummer mellan 11-14 under helgen.
Nedan följer information om varför dessa sker:
Vad är ett servicefönster? IT-Centrums servicefönster är planerade med en fördefinierad tidsintervall och är till för service och underhåll av kommunernas IT-miljö, system och olika tjänster. Personal kan förvänta sig störningar på de flesta system som vi tillhandahåller.
IT-Centrum har lagt servicefönstren utanför normal arbetstid, oftast helger mellan 09.00-20.00 men akuta servicefönster kan även dyka upp kvällstid på vardagar.
Vår ambition är att minimera driftstörningen och påverkan för personalen i största mån samt inte ta hela servicefönstret i anspråk.
Varför har vi ett servicefönster?
IT-Centrums fokus är att upprätthålla välfungerande, driftsstabil och säker IT-miljö åt samtliga kommuner. För att uppnå dessa mål måste IT-system och hårdvara uppdateras, uppgraderas, servas och underhållas. Vår vision är att IT-system och tjänster alltid ska vara tillgängliga dygnet runt, vi arbetar därför i största möjliga med att utföra förändringar i IT-miljön utan driftsavbrott.
Servicefönstret möjliggör för personalen som nyttjar IT-system och tjänster att kunna planera sitt arbete, och minska sin egen påverkan av planerade driftsstörningar.
Vad gäller för arbeten utanför servicefönster?
I vissa fall kommer det viktiga säkerhetsuppdatering eller allvarliga funktionsbrister som vi kan anse är kritiska och därför gör det nödvändigt att utföra service- och underhållsarbete under kontorstid eller kvällstid på vardagar. I dessa fall kan vi inte vänta till de planerade servicefönstret och vi agerar därför med kort varsel. Detta undviks i största möjliga mån.
Även i dessa fall annonseras informationen ut på itcentrum.se samt intranäten.