IT-centrum vill med denna hälsning informera om
nyheter inom IT och passa på att önska er alla en trevlig sommar!

Inköp och produktförfrågningar under sommaren
Reducerad bemanning på IT-Centrum som hanterar inköp och produktförfrågningar under sommaren. Under tiden 30/6 — 17/8 2020 har IT-Centrums “inköpsfunktion” samt våra leverantörer reducerad bemanning.
Supportärenden kommer att prioriteras, inköpsärenden handläggs i mån av tid.
Även leveranser kan ske med längre intervall än under högsäsong.

Du bör därför göra beställningar redan nu, om du vet att behov av IT-utrustning kommer att uppstå under semesterperioden.

Önskemål om inköp av utrustning utanför avtalssortimentet kommer
att handläggas efter den 17/8 2020 när ordinarie personal är tillbaka.

Support – Tierp/Älvkarleby/Östhammar
Den 29/6 2020 kommer IT Helpdesk i Östhammar att slås samman med Tierp/Älvkarleby som sedan tidigare har en sammanslagen support.
Rent praktiskt kommer det att innebära att när ni ringer IT Helpdesk på de befintliga numret ni känner till så går samtalet till en och samma växel där personer som sitter i Tierp, Älvkarleby eller Östhammar svarar.
Under en övergångsperiod av sammanslagningen så kan det hända att ni inte får ärendet löst direkt över telefonen om supporttekniker från en annan kommun svarar. Om teknikern är osäker på hur problemet ska lösas, skapas ett ärende. Ärendet hanteras sedan efter den normala rutinen samtidigt som teknikern som registrerade ärendet får chansen att lära sig.

Vi har sedan årsskiftet börjat arbeta närmare varandra i de berörda kommunerna, men det finns alltid lite variationer från kommun till kommun.
Därför ber vi er att visa hänsyn om det händer att ni måste vänta på en lösning i vissa fall. Förändringen berör endast telefonsamtal, vi kommer att ha närvaro i samtliga kommuner som tidigare. Den här sammanslagningen medför även att IT Helpdesk kan utöka sina öppettider på telefon.

Från och med 29/6 kommer öppettiderna för telefonsupport att vara:
måndag – torsdag: 07:30 – 16:30
fredag: 07:30 – 16:00

Här på IT-centrums nylanserade hemsida hittar ni formulär för att skapa:
Supportärenden
Hantera användarkonton
Behovsbeskrivning för produkter utanför standardsortiment
samt lathundar, nedladdningar och övriga formulär.
Har ni ännu inte bekantat er med hemsidan (https://itcentrum.se) så gör det vid tillfälle.

Spam / Phishing
Tänk på att vara försiktig med att klicka på länkar eller ladda ned program som kommer via e-post, sms eller olika typer av forum – särskilt om du inte känner till avsändaren. Om du är osäker på om en fil eller länk kan innehålla virus eller annan skadlig kod bör du avstå från att ladda ner/öppna den.

Om du klickar på en okänd länk kan obehöriga komma över dina lösenord och på så vis använda din identitet på nätet och sprida konstiga mail i ditt namn. I värsta fall kan okända filer och länkar installera trojaner på din dator så att obehöriga kan få åtkomst till innehållet.

Om ni har klickat på länkar av misstag och är oroliga för om något kan vara galet så kan ni ringa IT Helpdesk, så kan vi kontrollera och blockera avsändaren. Vi har ett fullgott spamfilter som hindrar många mail av skadlig typ, tyvärr finns det inget heltäckande som kan stoppa allt utan att ställa till besvär för den riktiga mail gången.