Östhammar

Kunskapsdatabas

& nedladdningar

Användarguide för Advanias Webshop

Artikeln uppdaterades: 17 augusti, 2021

 

 

Länk till inloggningssida:
https://webshop.advania.se

Försäljning och Avtalsfrågor Kommun:
Jan Söderlund- Ansvarig Säljare Kommun

Försäljning och Avtalsfrågor Skola:
Jakob Ökvist – Ansvarig Säljare Education

Webshop och leveransfrågor:
Kristina Thomasson – Service Management

Order och returfrågor: order@advania.com

Produktrelaterade frågor: product.managers@advania.com

På inloggningssidan:
Din e-postadress är ditt Användarnamn om du inte har fler login. Lösenord och inloggningsuppgifter bör du ha fått via mail.
Om du inte har fått dessa, vänligen kontakta order@advania.com



På första sidan när du har loggat in finns kontaktuppgifter till Advania. Du hittar snabblänkar under kontaktinformationen till ”Avtalssortiment” och ”Produktpaket” där de produkter som du kan beställa ligger upplagda:



Alternativt klickar du på ”Alla produkter” på översta raden och hittar länkarna där:



OBS! Om du har flera olika kundnummer/fakturamottagare inom din organisation kan du växla mellan dessa genom att klicka på
”Byt kund”. Du ser vilket kundnummer du är inloggad på längst upp till höger på sidan.



För att lägga order går du in på någon av länkarna ”Avtalssortiment” eller ”Produktpaket” väljer de artiklar du vill beställa, skriver in önskat antal och klickar på kundvagnen ovanför antal.



När du valt dina artiklar går du vidare till ”Kundvagnen”.

Kontrollera antalet, lägg till eller ta bort artiklar vid behov. När du är nöjd går du ”Till kassan”.



I kassan är det viktigt att fylla i relevant information som fakturareferenserna och godsmärkning.
Det är det som sedan visas på fakturan och följesedeln.

I kommentarsfältet kan du skriva in text du vill meddela Advania. Vid beställning av dator/iPad, se kommunspecifik information på IT-Centrums hemsida under lathundar. Du kan även skriva in önskad leveransvecka (inte närmare än 2v från beställningsdatum).

”Fakturareferensnamn” blir automatiskt den person som är inloggad och lägger beställningen, men det går även att ändra vid behov.



Välj leveransadress genom att klicka på pennan:



och sedan på den lilla kontaktboken, då kommer du till listan över samtliga upplagda adresser och kan i sökfältet skriva in tex. företag eller adress.



Hittar du inte önskad leveransadress kan du skriva in den i fältet där den förvalda adressen står efter att du har klickat på ”pennan”.

Slutligen klicka på ”Lägg order” längst ner på sidan:



När ordern är lagd kan du följa status på ordern under fliken
”Mina sidor”, klicka på länken ”Orderhistorik”.



Där hittar du sedan information om lagda ordrar och status för dessa:



Om du sedan klickar in på ett ordernummer hittar du ytterligare information som tex. kollinummer/paketid, leveransinfo, eventuella serienummer m.m.



Information för dig som är attestant.

När en order för attest läggs får du ett mail med ämnesraden:
”Du har en ny order i Advanias webshop att attestera.”

En ny order med ordernummer XXXXXX har beställts. Klicka på länken nedan för att granska och attestera ordern. https://webshop.advania.se/approval
När du klickar in på länken kommer du till inloggningssidan där loggar du in och hittar ordern för attest under Mina sidor > Attester.

Klicka på ordernumret, då kommer du in och ser vad som är beställt. Kontrollera att allt är OK, sen klickar du på ”Lägg order”.

Du kan även välja ”Ändra order” om du vill ändra antal, märking eller adress.

Välj ”Avslå” om ordern inte godkänns.



När ordern är godkänd och lagd får beställaren ett mail med ämnesraden:
”Din order i Advanias webshop har blivit attesterad.”

I mailet finns information om vilken order som är attesterad och vem som har attesterat.

Hjälpte detta dig?