Just nu har vi driftstörningar och arbetar för fullt med att lösa detta.
Vi upplever just nu driftstörningar som kan påverka våra tjänsters tillgänglighet. Vi arbetar aktivt för att lösa problemet så snabbt som möjligt. Vi ber er att avvakta mer information innan du kontaktar oss för tillfället.

Tack för er förståelse.
IT-Centrum
Text Link
»
Felsituationer DNP

Felsituationer DNP

Flera felsituation kan uppstå under DNP.
Testa alla potentiella felsituationer som går innan själva provdagen.
Gå igenom Skolverkets checklista för provledare: Checklista för provledare

Allmänna tips och trix för lärare/provledare
• Läraren/provledaren kan manuellt pausa provtiden i provplattformen.

  • Starta inkognito-läget i webbläsaren och försök igen.

  • Välj Freja Organisations-id som e-legitimation (utom Heby)

  • Välj BankId som e-legitimation (endast Heby)

Kontrollera att du har ett inloggnings-id (Eppn) till provplattformen genom att  välja inloggning med e-legitimation här: https://fidustest.skolverket.se/DNP/

Om det inte fungerar: 

Kontakta skoladministratören på skolan:
- Fråga om du finns upplagd i provplattformen på din skola.

  • Starta inkognito-läget i webbläsaren och försök igen.
  • Välj Freja Organisations-id som e-legitimation (utom Heby)
  • Välj BankId som e-legitimation (endast Heby)
  • Starta om dator/iPad
  • Testa med en annan dator/iPad

Om det inte fungerar: 

Kontakta skoladministratören på skolan:
- Fråga om du finns upplagd i provplattformen på din skola.

Om det inte fungerar: 

Tierp, Älvkarleby och Östhammar: Kontakta IT-Centrum.
Heby och Knista: Kontakta Advania.

Om det inte fungerar: 

Tierp, Älvkarleby och Östhammar: Kontakta IT-Centrum.
Heby och Knista: Kontakta Advania.

  • Avinstallera Freja helt på telefonen och gör om registreringen från början
  • Anslut till e-tjänstelegitimation med länken du fått av kommunen

Om det inte fungerar: 

Tierp, Älvkarleby och Östhammar: Kontakta IT-Centrum.
Heby och Knista: Kontakta Advania.

  • Kontrollera att eleven använder rätt lösenord, ändra lösenordet vid behov.
  • Starta om datorn/iPaden
  • Kontrollera att Safe Exam Browser finns installerad på elevens dator/iPad och har rätt version.

Om det inte fungerar: 

Kontakta skoladministratören på skolan
- Fråga om du finns upplagd i provplattformen på din skola.

  • Starta om datorn/iPaden
  • Byt till annan utrustning (både headset och dator)

Om det inte fungerar: 

Tierp, Älvkarleby och Östhammar: Kontakta IT-Centrum.
Heby och Knista: Kontakta Advania.
(kommer inte kunna lösas under provtillfället)

  • Vänta några minuter. Det kan ta upp till 5 minuter innan enskilda elevers släpps in.
  • Prova att logga ut och in.
  • Prova med en annan enhet.

Om det inte fungerar: 

Kontakta skoladministratören på skolan
- Fråga om du finns upplagd i provplattformen på din skola.

  • Kontakta skoladministratören på skolan
    - Fråga om behörighet/provisionering är korrekt genomförd.

  • Kontrollera i provplattformen vilken roll du har i ditt konto
  • Om du har flera roller kan du ha lagts till som lärare eller övrig skolpersonal
  • Be rektor sätta rollen Provadministratör

  • Starta om datorn/iPad

Om det inte fungerar: 
Kontakta skoladministratören på skolan

  • Starta om datorn/iPad
  • Kontrollera att SEB har rätt version, kontakta IT-helpdesk för ominstallation.
  • Testa med en annan dator/iPad

Om det inte fungerar: 

Tierp, Älvkarleby och Östhammar: Kontakta IT-Centrum.
Heby och Knista: Kontakta Advania.

Vad kan IT göra?
- Kontrollera vad felmeddelandet innebär, felsöka.

  • Ladda ner Appen från katalog/företagsportal/hubb/nedladdningsportalen
  • Testa med en annan iPad

  • Kontakta IT-helpdesk
  • Testa med en annan dator

Om det inte fungerar: 

Tierp, Älvkarleby och Östhammar: Kontakta IT-Centrum.
Heby och Knista: Kontakta Advania.

Vad kan IT göra? - Installera om Safe Exam Browser

  •  Använd ordinarie rutiner för lösenordsbyte.

Om det inte fungerar: 

Tierp, Älvkarleby och Östhammar: Kontakta IT-Centrum.
Heby och Knista: Kontakta Advania.

Vad kan IT göra?
- Byta lösenordet åt eleven och/eller låsa upp.

  • Ange lösenkoden för att låsa upp SEB och starta om enheten.

Om det inte fungerar: 

Kontakta skoladministratören på skolan.

  • Logga in på enheten på nytt.
  • Logga in på nytt i provplattformen och fortsätt provet.

  • Gå tillbaka och svara på frågorna
  • Lämna in ofullständigt prov

  • Eleven kan själva aktivera funktion för att visa hur mycket provtid som är kvar.
  • (När tiden är slut lämnas provet in automatiskt.)

  • Kontrollera att enheten är ansluten till rätt nätverk (SSID).
  • Starta om enheten.
  • Testa med en annan enhet.

Om det inte fungerar: 

Tierp, Älvkarleby och Östhammar: Kontakta IT-Centrum.
Heby och Knista: Kontakta Advania.

Vad kan IT göra?
- Vägled och ge tips.
- Felsöka nätverket.

0 0 röster
Betygsätt artikel
Följ
Meddela om
guest
0 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstade
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer

Din upplevelse är viktig för oss!

Vi strävar efter att ge dig bästa möjliga service och ta hänsyn till era behov och önskemål. Tveka inte att kontakta oss med dina synpunkter om oss som organisation eller vår webb.

IT & Digitaliseringsstöd.

Vi har hand om IT i fem kommuner i Uppland. Arbetar du i Heby, Älvkarleby, Knivsta,Tierp eller Östhammars kommun är du välkommen att kontakta oss för allt som rör IT.
Håll dig uppdaterad
Prenumerera på nyheter och driftinformation från IT-Centrum.
Genom att prenumerera godkänner du vår sekretesspolicy och våra användarvillkor.
© 2024 IT-Centrum. Utvecklad av Oskar Edin.