Älvkarleby

2023-02-25 & 2023-02-26 – Servicefönster

IT-Centrum har ett planerat servicefönster som gäller för Tierp och Älvkarleby kommuner mellan 10.00-20.00.

Lördag: Påverkas system i Tierps kommun mellan 10-20 – Speciellt tidsfönster när Personalsystemen är nere = 10-14, för Tierpsbyggen 12-14).
Söndag: Påverkas system i Älvkarleby kommun mellan 10-20 – Speciellt tidsfönster för Treserva och TES = 10-13 .

Vid behov så nås vi via ordinarie support telefonnummer mellan 11-14  under helgen.

Nedan följer information om varför dessa sker:
Vad är ett servicefönster? IT-Centrums servicefönster är planerade med en fördefinierad tidsintervall och är till för service och underhåll av kommunernas IT-miljö, system och olika tjänster. Personal kan förvänta sig störningar på de flesta system som vi tillhandahåller.

IT-Centrum har lagt servicefönstren utanför normal arbetstid, oftast helger mellan 09.00-20.00 men akuta servicefönster kan även dyka upp kvällstid på vardagar.
Vår ambition är att minimera driftstörningen och påverkan för personalen i största mån samt inte ta hela servicefönstret i anspråk.

Varför har vi ett servicefönster?
IT-Centrums fokus är att upprätthålla välfungerande, driftsstabil och säker IT-miljö åt samtliga kommuner. För att uppnå dessa mål måste IT-system och hårdvara uppdateras, uppgraderas, servas och underhållas. Vår vision är att IT-system och tjänster alltid ska vara tillgängliga dygnet runt, vi arbetar därför i största möjliga med att utföra förändringar i IT-miljön utan driftsavbrott.

Servicefönstret möjliggör för personalen som nyttjar IT-system och tjänster att kunna planera sitt arbete, och minska sin egen påverkan av planerade driftsstörningar.

Vad gäller för arbeten utanför servicefönster?
I vissa fall kommer det viktiga säkerhetsuppdatering eller allvarliga funktionsbrister som vi kan anse är kritiska och därför gör det nödvändigt att utföra service- och underhållsarbete under kontorstid eller kvällstid på vardagar. I dessa fall kan vi inte vänta till de planerade servicefönstret och vi agerar därför med kort varsel. Detta undviks i största möjliga mån.

Även i dessa fall annonseras informationen ut på itcentrum.se samt intranäten.

Årets servicefönster är inplanerade:  22-23/4, 17-18/6, 26-27/8, 14-15/10, 16-17/12.

Ändra lösenord

Om du sitter vid din arbetsdator så klickar du på följande ikon på ditt skri...

Återställning av lösenord för medarbetare

Om du redan kan ditt lösenord och endast vill ändra lösenordet, klickar du h...

Mappa en nätverksenhet i Windows 10

Anslut en nätverksenhet om du vill komma åt den från Utforskaren i Windows ut...

Mappa en nätverksenhet i Windows 11

Anslut en nätverksenhet om du vill komma åt den från Utforskaren i Windows ut...

Hantera dina skanningsjobb

För att hantera dina skanningsjobb. Tryck på SKANNING på panelens 1:a sida: D...

Snabbguide Toshiba 2515-4515AC

Hantera mobila utskrifter

För att hantera dina mobila utskrifter: Ladda ner appen Gespage Mobile på Apps...

Hanterar dina kopieringsjobb

För att hantera dina kopieringsjobb. Tryck på KOPIERING på panelens 1:a sida:...

Hantera dina utskrifter

För att hantera dina utskrifter. Tryck på UTSKRIFT på panelens 1:a sida. Du s...

Hantera dina utskrifter, skanning och kopieringsjobb

För att hantera dina utskrifter, skannings- eller kopieringsjobb så loggar du ...

Koppla ditt kort/tagg till Print2me

1. Lägg ditt kort/tagg på kortläsaren. Börja med att lägga din tagg eller k...

Snabbguide SecureMailbox

SecureMailbox är en tjänst från SecureAppbox AB och är ett säkert komplemen...

Chat Icon Close Icon
Skip to content