Älvkarleby

2022-04-30 & 2022-05-01 – Servicefönster

IT-Centrum har ett planerat servicefönster som gäller för Tierp och Älvkarleby kommuner mellan 10.00-20.00.

Lördag: Påverkas system i Tierps kommun mellan 10-20 – Speciellt tidsfönster när Personalsystemen är nere = 10-14, för Tierpsbyggen 12-14).
Söndag: Påverkas system i Älvkarleby kommun mellan 10-20 – Speciellt tidsfönster för Treserva och TES = 10-13 .

Vid behov så nås vi via ordinarie supporttelefonnummer mellan 10-16  under helgen.

Nedan följer information om varför dessa sker:
Vad är ett servicefönster? IT-Centrums servicefönster är planerade med en fördefinierad tidsintervall och är till för service och underhåll av kommunernas IT-miljö, system och olika tjänster. Personal kan förvänta sig störningar på de flesta system som vi tillhandahåller.

IT-Centrum har lagt servicefönstren utanför normal arbetstid, oftast helger mellan 09.00-20.00 men akuta servicefönster kan även dyka upp kvällstid på vardagar.
Vår ambition är att minimera driftstörningen och påverkan för personalen i största mån samt inte ta hela servicefönstret i anspråk.

Varför har vi ett servicefönster?
IT-Centrums fokus är att upprätthålla välfungerande, driftsstabil och säker IT-miljö åt samtliga kommuner. För att uppnå dessa mål måste IT-system och hårdvara uppdateras, uppgraderas, servas och underhållas. Vår vision är att IT-system och tjänster alltid ska vara tillgängliga dygnet runt, vi arbetar därför i största möjliga med att utföra förändringar i IT-miljön utan driftsavbrott.

Servicefönstret möjliggör för personalen som nyttjar IT-system och tjänster att kunna planera sitt arbete, och minska sin egen påverkan av planerade driftsstörningar.

Vad gäller för arbeten utanför servicefönster?
I vissa fall kommer det viktiga säkerhetsuppdatering eller allvarliga funktionsbrister som vi kan anse är kritiska och därför gör det nödvändigt att utföra service- och underhållsarbete under kontorstid eller kvällstid på vardagar. I dessa fall kan vi inte vänta till de planerade servicefönstret och vi agerar därför med kort varsel. Detta undviks i största möjliga mån.

Även i dessa fall annonseras informationen ut på itcentrum.se samt intranäten.

Telefoni

Lathundar som berör telefoner.

Skrivare

Lathundar för utskrift/kopiering m.m.

Program

Lathundar för olika program.

Office 365

Lathundar som berör Office 365.

Nedladdningar

Nedladdning som t.ex. VPN.

Kontohantering

Lathundar för hantering av konton.

Informationsartiklar

Allmäna informationsartiklar.

E-post

Lathundar som berör e-post & kalendrar.

Hjälpcenter

Välkommen till vårt hjälpcenter. Här kan du hjälpa dig själv genom att fö...

uReset – Återställning av lösenord för medarbetare

Lär dig hur du registerar dig för lösenordsåterställning.

Ansök om ersättning för reparationsfakturor från HP PPS Sverige AB

Lär er hur ni begär ersättning för reparation av datorer.

Inställningar av Aruba VIA VPN

Lär dig hur du ställer in Aruba VIA VPN.

Chat Icon Close Icon